Wszystko, co musisz wiedzieć o wydechu - co to jest, jak działa, dlaczego powinieneś go używać

Układ wydechowy motocykla jest końcowym elementem funkcjonującego silnika. Ta kluczowa część każdego motocykla służy wielu celom. Redukuje hałas, umożliwia spalinom wydostanie się z silnika i, co najważniejsze, pomaga w wydajnej i niezawodnej pracy motocykla. Istnieją dwa główne rodzaje wydechów: fabryczne i niestandardowe. Oba mają swoje zalety w zależności od konkretnych potrzeb, stylu jazdy i osobistych preferencji. Wydech fabryczny to oryginalna część producenta wyposażenia, która jest dostarczana z fabryki wraz z nowym lub używanym motocyklem. Jest on produkowany przez tę samą firmę, która wyprodukowała Twój rower i jest standardowo dostarczany z linii montażowej. Korzyści z używania wydechu fabrycznego są liczne. Są one zazwyczaj tańsze niż inne opcje dostępne dla użytkownika, a także ułatwiają kontrolę u dealera, jeśli kiedykolwiek wystąpi problem z motocyklem w tym zakresie.

Zalety fabrycznego układu wydechowego

Fabryczne układy wydechowe są produkowane od dziesięcioleci i są projektowane z wykorzystaniem wiedzy, sprzętu i materiałów, które były dostępne w tym czasie. Zostały również zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby przeciętnego jeźdźca i przeciętnego motocykla. Z tego powodu są one zazwyczaj bardzo niezawodne i trwałe.

Chociaż jakość i poziom hałasu tych systemów może się różnić w zależności od producenta i modelu, ogólny konsensus jest taki, że systemy fabryczne są wyższej jakości niż systemy z rynku wtórnego. Dzieje się tak dlatego, że są one produkowane z myślą o konkretnym modelu: wielkości i kształcie silnika, modelu motocykla. Oznacza to, że układy fabryczne są zazwyczaj lepiej dopasowane niż układy pochodzące z rynku wtórnego. Jeśli układ wydechowy nie jest idealnie dopasowany, może powodować różnego rodzaju problemy z motocyklem, w tym słabe osiągi, a nawet niebezpieczne uszkodzenia.

Wady fabrycznego układu wydechowego

Największym minusem używania fabrycznych układów wydechowych jest to, że nie pozwalają one na tak wiele personalizacji jak układy aftermarketowe. Fabryczne układy zostały zaprojektowane z myślą o konkretnym motocyklu i nie mogą być zmieniane w taki sposób, jak układy aftermarketowe. Mają one również tendencję do bycia głośnymi, ponieważ są zaprojektowane tak, aby spełniać przepisy dotyczące poziomu hałasu, a zatem są zaprojektowane tak, aby były tak głośne, jak to tylko możliwe, bez przekraczania limitu określonego przepisami. Większość systemów fabrycznych nie posiada również żadnej gwarancji. Oznacza to, że jeśli wystąpi problem z systemem, będziesz musiał zapłacić za naprawy z własnej kieszeni. Ponadto, niektóre systemy są trudne do naprawy i konserwacji, wymagające specjalistycznego sprzętu. Oznacza to, że może być lepiej kupić nowy wydech, jeśli coś pójdzie nie tak.

Niestandardowe wydechy

Niestandardowe układy wydechowe mogą być wykonane z różnych materiałów, posiadać wiele różnych cech i być dostępne w różnych cenach. Wydechy niestandardowe mają tę zaletę, że są niezwykle konfigurowalne. Mogą być zaprojektowane zgodnie z Twoimi specyficznymi potrzebami i mogą zawierać takie cechy jak wykończenie z włókna węglowego, zdejmowany/odwracany system, wbudowany wzmacniacz dźwięku itp. Mogą być również zaprojektowane z myślą o Twoim budżecie i potrzebach. Na przykład, jeśli jesteś zwykłym jeźdźcem, prawdopodobnie nie potrzebujesz systemu z włókna węglowego, który jest zbudowany tak, aby wytrzymać wysokie temperatury i przetrwać tysiące mil. Ogólnie rzecz biorąc, niestandardowe układy wydechowe są zazwyczaj wyższej jakości niż systemy fabryczne i mogą być wykonane z materiałów takich jak tytan i stal nierdzewna. Materiały te są często bardzo trwałe i odporne na korozję, dzięki czemu mogą wytrzymać dłużej niż fabryczne wydechy. Dodatkowo, niestandardowe układy wydechowe mogą być zaprojektowane tak, aby zwiększyć wydajność silnika i/lub obniżyć zużycie paliwa.

Zalety niestandardowego wydechu

Wydechy niestandardowe są zaprojektowane tak, by pasowały do konkretnego motocykla i jego potrzeb. Oznacza to, że często są one lepiej dopasowane niż układy fabryczne. Może to pomóc poprawić wydajność i żywotność układu wydechowego, zmniejszyć szansę na wycieki i zminimalizować hałas.

Jeśli korzystasz z wydechu aftermarketowego, możesz również zdecydować się na zaprojektowanie go w sposób, który pasuje do Twojego konkretnego stylu jazdy. Na przykład, jeśli jeździsz dużo z małą prędkością w dużym ruchu ulicznym, możesz chcieć wydech, który jest tak cichy, jak to tylko możliwe. Jeśli jeździsz na wyścigach, możesz wybrać układ wydechowy z wbudowanym wzmacniaczem dźwięku, który sprawia, że motocykl jest głośniejszy podczas przyspieszania i zwalniania.

Co to jest tłumik?

Tłumik jest istotną częścią każdego układu wydechowego. Jest to część układu odpowiedzialna za redukcję hałasu, a czyni to poprzez odpychanie rozprężających się gazów i spowalnianie ich ucieczki z silnika. Tłumiki składają się z szeregu komór i przegród. Gdy rozprężające się gazy próbują wydostać się z komory, napierają na przegrody i są przez nie spowalniane. Następnie są wpychane z powrotem do komory i zmuszane do ponownego rozprężenia. W końcu gazy wylatują z wylotu tłumika i opuszczają silnik. Typ tłumika, którego używasz, może drastycznie wpłynąć na poziom dźwięku Twojego motocykla. Tłumik prosty jest zaprojektowany tak, aby był jak najcichszy, podczas gdy specjalistyczny typ tłumika zwany tunerem lub tłumikiem typu slash-cut ma odwrotny efekt i jest zaprojektowany tak, aby uczynić Twój motocykl znacznie głośniejszym.

Co to jest katalizator?

Katalizator to część układu wydechowego, której zadaniem jest zmniejszenie ilości toksycznych gazów spalinowych uwalnianych do środowiska. Katalizator jest środkiem utleniającym, który utlenia węglowodory do dwutlenku węgla i wody. Robi to poprzez reakcję chemiczną, w której jako katalizator wykorzystywany jest platynowy katalizator. Gazy są zmuszane do przepływu przez serię rur i są redukowane do dwutlenku węgla i wody.

Dlaczego warto używać wydechu?

Układ wydechowy motocykla jest końcową częścią procesu spalania. Jest on zaprojektowany tak, aby uwalniać gazy z silnika w jak najbardziej efektywny sposób. Układ ten jest niezbędny dla zdrowia Twojego silnika: jeśli nie działa prawidłowo, Twój silnik może ulec uszkodzeniu.

Układ wydechowy ma również inną ważną funkcję: zmniejsza poziom hałasu w motocyklu.

Poziom hałasu jest ważną kwestią przy wyborze układu wydechowego. Jeśli mieszkasz w mieszkaniu i martwisz się o poziom hałasu, możesz rozważyć układ wydechowy, który jest tak cichy, jak to tylko możliwe.

Ponadto wiele miast, takich jak Nowy Jork czy Londyn, ma surowe przepisy dotyczące poziomu hałasu: możesz zostać ukarany grzywną, jeśli jeździsz ze zbyt głośnym układem wydechowym.

Układy wydechowe różnią się znacznie pod względem ceny, złożoności i jakości. Wybór odpowiedniego dla Twoich potrzeb i stylu jazdy pozwoli Ci cieszyć się motocyklem przez długie lata.